zaterdag 9 november 2013

Stress !!


De reden waarom ik de laatste tijd minder heb gepost is heel simpel uit te leggen: stress. Vol enthousiasme begon ik aan mijn laatste jaar Toegepaste Psychologie. Nog maar een jaartje les en stage en ik ben afgestudeerd. In september keek ik uit naar alle lessen waar ik zou leren over therapie, psychopathie, psychoses en andere interessante onderwerpen. De eerste week verliep goed, de tweede ook, maar toen sloeg ik al in paniek. Voor zes van de acht nieuwe vakken moet ik een taak/persoonlijk ontwikkelingsplan/groepswerk maken. Op zich geen probleem, moest mijn  Bachelor Proef niet om de hoek staan loeren. Ik heb nog steeds geen onderzoeksvraag en door zenuwen bijt ik heel de tijd mijn lip stuk. Ik sta op met stress, ik ga slapen met stress. De afgelopen weekends, sloot ik me op om de hele dag te leren, PowerPoints te bekijken en over te zetten, samenvatting bij te werken en door te nemen, taken af te werken, etc. Geen tijd om te genieten dacht ik... tot daar plots de reddende engel verscheen.



Het nieuwe onderwerp in de les Practicum Klinische Psychologie is psycho-educatie. We kregen een tekst in onze pollekes gedrukt die handelde over stress. Tiens, wat een toeval? Met een fluo in de hand arceerde ik interessante delen, aangezien ik ervan uit ging dat we deze tekst zouden moeten gebruiken in een oefening (I was right).

Wat bleek er interessant te zijn? De twee concepten draagkracht en draaglast. Draagkracht zijn activiteiten waaruit je energie haalt, bijvoorbeeld iets gaan drinken met vrienden, gaan fitnessen, iets lekkers eten, lang genieten van een warm bad. Draaglast zijn activiteiten die energie ontnemen, bijvoorbeeld taken maken, samenvattingen doorlezen, het pendelen tussen thuis en Antwerpen. Om ervoor te zorgen dat je goed in je vel zit is het belangrijk om deze twee concepten in evenwicht te houden. Een klein beetje onevenwicht is niet erg, zolang het maar niet te lang aanhoudt! Helaas is mijn draaglast veel zwaarder geworden, doordat ik alle leuke activiteiten begon af te zeggen en niet meer genoot van kleine dingen. Daar moest verandering inkomen!

Daarom heb ik besloten om leuke dingen in mijn week te plannen. Ik heb terug contact opgenomen met vrienden van vroeger, om een beetje bij te praten en te kijken waar zij staan in hun leven. De tijd gaat soms zo snel voorbij, ik kan het soms niet geloven dat ik iemand al maanden niet heb gezien. Verder probeer ik nieuwe dingen, zoals chocolademelk met knetterende chocolade of marshmallows en zelfs een bagel (ja ik had nog nooit een bagel geproefd in mijn hele leven). Ongelooflijk hoe hard ik geniet van een beker chocolademelk met slagroom, op dit moment kan ik niets lekkerders verzinnen.

Ook al voel ik me elke dag moe en uitgeput, ik blijf doorzetten. Afgelopen week heb ik genoten van een lekker stuk chocoladetaart (thanks Jan!), chocomelk gedronken met Gianni (lekker!) en ben ik bezig met een weekendje Lies! Vandaag zijn we nl. naar Brussel gegaan en morgen gaan we een rommelmarkt bezoeken in Antwerpen. Joepie. Hopelijk sluit ik dit leuke weekend af in de cinéma met Matthias.

Volgende week staat er het op het menu: Fitness, Cocktails, Cavanight, Etentje met vrienden, Leuven (met Jonas joepie), Etentje met familie. Let's go draagkracht!

Mijn oogjes vallen soms toe, maar ik zet door. Die draagkracht moet weer in balans komen. Als iemand tips heeft om ervoor te zorgen dat ik niet vergeet te genieten van het leven, deel ze gerust. Tuurlijk blijf ik werken voor school, maar niet meer hevig als de afgelopen weken, want dat gaat niet goed aflopen vrees ik!

8 opmerkingen:

  1. leuke post, ik herken het, studeren is zwaar.Moeilijk om een balans te vinden, maar je bent goed bezig! groetjes http://www.we-heart-fashion.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant die termen draagkracht en draaglast. Ik herken het ook helemaal, heb zoveel stressmomenten gehad tijdens mijn studie. Gelukkig doe je veel leuke dingen ernaast, dat zorgt ervoor dat je het volhoudt en ook nog wat leuks meemaakt. En als een toets een keer niet lukt, ik zei altijd maar: "Het komt vast goed, en anders niet!" want het mag ook best een keertje fout gaan. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, het mag ook een keertje fout gaan! Opdrachten hoeven niet perfect te zijn, de afgelope week ben ik echt tot adem gekomen.

      Verwijderen
  3. Wonderful post...I like your blog.^^
    Maybe follow each other on bloglovin?
    Let me know follow you then back.
    Lovely greets Nessa

    BeantwoordenVerwijderen