zondag 27 oktober 2013

Speculaas cupcakes


Bij studeren hoort pauzes nemen. Als je jezelf een heel weekend opsluit met als enig gezelschap Capita Selecta Volwassenen, kinderen & jongeren, Klinische Neuropsychologie, School& Pedagogische Psychologie, Psychodiagnostiek en je allerbeste vriend de Bachelor Proef, dan staat je hoofd op ontploffen. De meeste meisjes zouden zich misschien ontspannen door los te gaan met chocolade, maar ik had iets anders op het oog: speculaas! Speculaas past ook beter bij de tijd van het jaar en is naar mijn mening vele lekkerder dan een stuk chocolade. Een keukenprinses zal ik nooit worden, maar ik moest en zou speculaas cupcakes uit mijn mouw toveren!



Ik heb hier wel een cupcake receptenboek liggen, maar helaas staat daar niets in over speculaas cupcakes. Na enkele recepten te hebben doorgelezen op het internet besloot ik een poging te doen. Zo moeilijk kon het toch niet zijn? Hier en daar een beetje friemelen met hoeveelheden en het me stiekem gemakkelijker maken door simpelweg speculaas te gebruiken i.p.v. speculaaskruiden en tadaa! Speculaas cupcakes! Omdat ik zo lief ben zal ik mijn simpele receptje met jullie delen, voor het geval dat iemand ook zin zou krijgen in speculaas cupcakes en even lui is als ik.

Stap 1: De ingrediënten en hoeveelheden voor 12-16 cupcakes
125 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram roomboter
125 gram kristalsuiker
2 grote eieren / 3 kleine eieren
2 eetlepels melk
Speculaaskoekjes (ik gebruik Lotus)

Het is blijkbaar belangrijk dat je ingrediënten op kampertemperatuur zijn, dus laat je moeder ze alvast uit de ijskast halen aangezien jij nog lekker in bed ligt te luieren.

Verwarm terwijl even de oven voor op 170°C!



Stap 2: Mix de boter en de suiker
Gooi je boter in een kom, voeg daar een deel van het suiker aan toe en mix op de middelste stand. Op die manier zou je het beslag luchtig moeten krijgen. Niet dat het gaat zweven ofzo, maar dat zou lekkerder moeten zijn? Ik zou het allesinds niet weten! Voeg beetje bij beetje de suiker toe tot hij helemaal op is.

Stap 3: Voeg de eieren toe
Net zoals de suiker moet je de eieren één voor één toevoegen en daartussen telkens mixen op middelhoge snelheid. Alweer om de luchtigheid te garanderen! Cupcakes smaken naar mijn mening altijd zwaar, zeker als ze een zoete topping hebben, maar als elk recept dat ik heb geraagdpleegd het zegt, zullen we het toch maar doen.



Stap 4: Voeg het zelfrijzend bakmeel toe
Bizar dat sommige recepten zelfrijzende bloem gebruiken en andere dan weer zelfrijzend bakmeel. Ik heb maar voor het laatste gekozen, puur uit luiheid. Geen slechte keus, want de cupcakes bleken heel lekker te zijn. Net zoals bij de suiker en de eieren moet je het bakmeel beetje bij beetje toevoegen en ja hoor, nog steeds op middelhoge snelheid mixen!

Stap 5: Voeg twee eetlepels melk toe
Toch wel één van de moeilijkste stappen moet ik zeggen. Meet je twee eetlepels melk af en giet ze erin! Néén, deze keer mag het in één keer en hoef je tussen elke lepel door niet te mixen. Wel daarna natuurlijk. Mixen tot je een (voor mij is redelijk al genoeg) glad mengsel hebt.



Stap 6: Speculaas verkruimelen!
Tuurlijk kan je een recept opzoeken over welke kruiden je moet mengen om speculaaskruiden te verkrijgen, maar als je net zoals ik lekker lui bent en al de hele dag bezig bent geweest met studeren zal speculaaskoek voldoen! De eerste keer dat ik speculaas cupcakes heb gemaakt heb ik er 10 kleine lotus koekjes in verkruimeld. Ik liet brokjes zitten, want ik dacht dat dat wel zou smelten in de oven. Ja niet dus! Toch geen probleem, want het smaakte al bij al even lekker als wanneer het zou gesmolten zijn. Deze keer heb ik gekozen voor 15 kleine lotus koekjes, want met 10 smaakten de cupcakes nog net niet genoeg door naar speculaas. Zoals je op de foto ziet lijkt het heel veel, maar wanneer je het hebt doorgespateld valt het goed mee!

Stap 7: Vormpjes vullen!
Zelf werk ik met vormpjes die de oven in mogen i.p.v. papieren vormpjes en een blik. Dus, eerst even de vormpjes invetten met roomboter en daarna voor 2/3e vullen indien je mooi gevormde cupcakes wilt. Indien je net als mij liever een grote cupcake hebt, vullen tot aan de rand! Laat ze in de oven zo'n 20 tot 25 minuten bakken en dan zijn ze klaar! Even laten rusten en smullen maar.


Ze zijn lekkerder dan ze eruit zien! Cupcakes fotograferen als het donker is, is niet zo héél makkelijk haha. Onder jullie zitten waarschijnlijk heuse keukenprinsen en -prinsessen, dus dit recept is voornamelijk gericht aan de keukentrollen onder ons, zoals ik. Enjoy!

20 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het is ook heel heerlijk mmm! Er zijn hier al enkele cupcakes mysterieus verdwenen haha.

      Verwijderen
  2. Ooh klinkt geweldig! Volgens mij ga ik dit ook uitproberen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het doet, zeker laten weten hoe ze zijn geworden !

      Verwijderen
  3. Ziet er goed uit meis!
    misschien kunnen wij elkaar volgen via GFC?

    laat het mij weten
    liefs

    http://rachelkromdijk.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu heb ik zin in cupcakes. 10 uur 's ochtends is het hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Is het ook haha :D, als je van speculaas houdt natuurlijk

      Verwijderen
  6. O mjammieeee, die zijn er echt heel erg lekker uit. Wat heb je het goed en duidelijk beschreven allemaal. Leuke blog heb je ook trouwens :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Ze zijn ook heerlijk, als je van speculaas houdt natuurlijk!

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Is het ook ! :D Ga dit weekend een nieuwe portie maken mmm.

      Verwijderen