donderdag 5 september 2013

Auto rijden



Mijn eerste les was een ramp. Een overvol parkeerterrein met beginners die duidelijk al veel verder stonden dan mij. Vertrekken kon ik, want met een diesel is dat alles behalve moeilijk, maar dat remmen? Een ramp. Een geluk dat er gordels bestaan of ik had minstens drie keer door de ruit gevlogen. Na wat traantjes te hebben gelaten gaf ik er de brui aan. Rijden was niets voor mij en ik bleef trouw aan mijn beste vriend, het openbaar vervoer.

Helaas is die vriendschap aan het afsterven. De vertragingen zijn dagelijkse kost geworden. Het is een mysterie of die bus nu 20 minuten te laat of 10 minuten te vroeg is. Ik ga er mijn hoofd niet over breken! Het werd tijd om mezelf te vermannen en weer achter het stuur te kruipen. Deze keer wel in mama's auto, want die geeft me een veiliger gevoel. Enigste nadeel? Geen diesel!




Met een bang hart kroop ik achter het stuur.
Mama: "Eline waar begin je mee?"
Ik: "Euhhh, dat koppelding in éérste zetten zeker?"
Mama: "Ik zou beginnen met de auto aan te zetten"
Ik: "Ahja hoe moet dat?"

Een ramp dames en heren, ik ben een eersteklas ramp. De auto draaide en ik begon al te paniekeren. Wat als die auto plots vertrok? Het remprincipe was mij nog steeds onbekend dus mijn reactie was armen in de lucht gooien en hopen dat we nergens zouden tegen rijden. Na minstens tien vragen te hebben gesteld over hoe ik moet remmen en of er geen makkelijkere manier was, besloot ik te vertrekken.

Het lukte! Ik reed! Wel aan 10 km/h en in eerste vitesse, maar ik reed! Het remmen lukte steeds beter en na vijf minuten had ik het onder de knie. Het remmen welteverstaan, het vertrekken was nog steeds moeilijk. Met een diesel moet je namelijk geen gas geven in eerste vitesse, de auto rijdt vanzelf heel zachtjes. Geen idee op wat mijn mama's auto rijdt, wat soort motor of welk merk de auto is, maar hij vertrekt niet vanzelf!

Helaas heb ik tijdens mijn eerste les niet leren draaien, wat enorme frustraties opleverde. Mijn broer, 19 jaar, had namelijk zijn eerste rijles diezelfde dag en meneer kon al vertrekken, draaien en zelfs achteruit rijden! Weliswaar nog niet in tweede vitesse, wat ik wel kon. Of ja, ik had het allesinds al één keer geprobeerd.

Les twee! Ik zou leren draaien! Maar eerst nog wat oefenen op het zachtjes leren vertrekken. Frustraties stapelden zich op, maar ik gaf niet op. Uiteindelijk is het me gelukt om enkele keren op een degelijke manier te vertrekken, zonder  onnodig veel gas te geven en de auto rare geluiden te laten maken. Ik mocht draaien!

Blijkbaar maak ik een "doem doem doem" of "toem toem toem" geluidje wanneer ik aan het stuur draai.
Mama: "Neen ge moet geen geluidjes maken! Ge moet draaien!"
Ik: "Ja maar dat helpt mij focussen"
Op een gegeven moment zal ik het toch moeten afleren, want ik denk niet dat de meneer van mijn rij examen het gaat appreciëren als ik heel de tijd geluidjes maak bij elke manoeuvre. Maar voor nu mag het, want het draaien lukt!

De overgang van eerste naar tweede vitesse gaat al vlotter, ik kan draaien, zelfs perfect remmen, alleen het starten moet nog verbeteren vooraleer ik op de baan mag. Stiekem kijk ik al uit naar de volgende rijles, maar die zal nog even moeten wachten, want mama geniet op dit moment samen met papa van een dagje zee.

20 opmerkingen:

  1. Ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs en ik rij nog niet :( ik vind het eng..

    Succes met je rijlessen! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh! Waarom vind je het eng? Ik vind het moeilijk om afstanden in te schatten en durf daarom de baan nog niet op. Dankjewel :D

      Verwijderen
  2. Ik vond rijles echt vreselijk altijd haha.

    Ik volg je :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk is het allesinds niet! Maar zolang er niet op mij wordt geroepen, kan ik het nog aan hihi. Leuk dat je me volgt, dankjewel!

      Verwijderen
  3. oke ik ben nederlands en vitesse is bij ons een voetbalclub maar ik weet wat je ermee bedoelt hahah (versnelling). Maar bij ons krijg je gewoon les in een aparte auto, met een instructeur die daar voor heeft geleerd enzo. Kan me niet voorstellen dat als mijn moeder me zou leren auto te rijden, dat goed zou komen :P haha.

    Heb nu al een tijdje mijn rijbewijs en het gevaarlijkst is het op de (belgische) snelweg, pfoeh ik merk wel dat sommige hun rijbewijs gratis hebben gekregen (die oudjes kijken niet en zien niet wat ze zelf doen!) :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Ik kwam niet op het woord versnelling, dus dan maar vitesse, al doet mij dat meer denken aan de versnellingen op een fiets. Als ik wil kan ik ook rijles nemen bij een rijschool, maar dat is zo duur! Dan liever gratis met mama en papa :p !

      Ik zie er enorm tegenop om die snelweg op te moeten, je moet op zoveel letten ?? Ik vergeet al om rechtdoor te kijken (mijn blik dwaalt altijd af naar de toerenteller).

      Verwijderen
  4. Haha zo herkenbaar!
    Ik moet dringend mij ook eens gaan focussen op autorijden ^^
    Maar het is allemaal zo eng (:

    Liefs, Liese
    Cats & Dresses

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad heel eng! Maar wat moet dat moet. Dankje voor je reactie :D!

      Verwijderen
  5. Hahah die foto!

    Ik heb (ja ik ben 25) nog steeds geen rijbewijs, haha. Komt omdat ik altijd in het buitenland woonde sinds m'n 18e en nu heb ik geen geld (over) en mis het nog niet echt. Maar moet er wel aan geloven. Ik ben wel een keer afgereden vlak voor ik naar Afrika ging, had ik toen maar doorgezet!

    Succes met je lessen, ik vind het heel grappig 'toemtoemtoem'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :D ! Ik mis het zelf niet in m'n leven, maar voor stages vinden ze het blijkbaar heel belangrijk. Dus ik moet een tandje bij zetten.

      Verwijderen
  6. He eline.. Dat komt allemaal wel goed!:) Ik heb mijn rijbewijs ook gehaald.. :p
    Blijven oefenen.. Maar de rijschool is toch wel aan te raden, ondanks dat het zo duur is... Die mensen weten wat ze doen, hoe ze je iets moeten leren en waar ze op moeten letten:)
    én het geeft een veiliger gevoel.. :)

    xxxxxxx lovies Holland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Holland haha, jaaaa blijven oefenen! Morgen vlieg ik er weer in. M'n ouders zien betaalde rijlessen echt niet zitten, m'n papa heeft m'n mama ook leren rijden dus zo zal het weer gebeuren. Al doe ik de basis met mama want die roept niet hahaha. Ik wil wel eens naast u zitten in de auto hoor!!

      Verwijderen
  7. Wat gek dat je ouders je dat gewoon mogen leren! In Nederland is dat strafbaar volgens mij, daar moet je les krijgen door een echte instructeur. Ik wil zo graag voor rijlessen gaan maar het is zo duur :( Succes met jouw lessen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Serieus? Hier is het de gewoonste zaak van de wereld! Ik vind het ook fijner om met iemand die ik ken te leren rijden dan met een vreemde, legt meteen zo'n druk op je schouders. Dankjewel :D !

      Verwijderen
  8. Haha, ik vind autorijden zo leuk! En succes met je lessen, komt wel goed! Ik heb ook mijn rijbewijs na 1,5 kunnen bemachtigen :')

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik hoop het sneller te bemachtigen, want heb binnen 7 maand stage in een andere stad! Zou dus goed van pas kunnen komen.

      Verwijderen
  9. Je krijgt les van je ouders? Oh hilarisch! Gelukkig krijg ik les van iemand die ervoor geleerd heeft, al die regeltjes zou mijn vader echt niet meer weten hoor haha.
    En de snelweg is juist tof joh, helemaal niet eng. Iedereen rijdt hard, dus eigenlijk is het hetzelfde als dat je allemaal 30 zou rijden.. soort van ;)
    Succes met je lessen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Auto rijden is eng! Ik denk dat iedereen in het begin er erg veel last van heeft. Ikzelf rij nu al 17 jaar auto en af en toe schrik ik nog hoor.

    BeantwoordenVerwijderen