donderdag 29 augustus 2013

Altruïsme bestaat niet



Verrassing! Nuja, voor degene die geen Sociale Psychologie, of ander soortgelijk vak, hebben gehad in het hoger onderwijs: altruïsme is behulpzaam zijn, zonder hierbij aan eigenbelang te denken. Het bestaat niet mensen! Dat is er wel tientallen keren ingehamerd door mijn docent. Maar is dat nu zo erg?

Neen, volgens mij niet. Tuurlijk is het idee prachtig, maar ik heb liever iemand rond mij die behulpzaam is uit eigenbelang, dan een asociale, onvriendelijke zuurpruim. Dus kom maar op met dat eigenbelang! Ik verwacht ook niet veel van behulpzame mensen. Vriendelijk de deur openhouden, je tas weghalen als ik wil zitten zonder dat ik iets moet vragen, een euro voorschieten, iets mee helpen dragen, ik kan het allemaal waarderen!

Vandaag heb ik mijn (kleine) goede daad er al op zitten. Hou je vast voor een nieuwe verrassing: er waren wéér problemen bij de NMBS! Grapje, dit is natuurlijk geen verrassing, want het is dagelijkse kost! Alleen dan zonder Jeroen Meus. 
Vergeef mijn flauwe humor, ik heb slechts drie uur slaap gehad, bijwerkingen antibiotica dames en heren, ik heb ze allemaal!

Blijkbaar reden de treinen niet door Gent en ik veronderstel dat er een wagon-tekort was aangezien mijn trein naar Brussel (!!! normaal zo'n 10 wagons !!!) bestond uit slechts twee wagons. Slimme zet NMBS. Om je even van een mentaal beeld te kunnen voorzien: we waren stinkende sardientjes in een blik! Buggy's hier, kinderen daar, koffers overal. Vrolijk waggelde er een groepje gepensioneerden door de wagon. Helaas moesten ze verspreid gaan zitten. Een vrouw die aan de andere kant van het gangpad zat, werd gescheiden van haar man die iets verder moest zitten. 

"Mevrouw, is dat uw man? Anders wil ik wel op zijn plaats gaan zitten hoor, dan kan hij hier naast jou komen zitten" Stelde ik beleefd voor.
"Oh dat is heel vriendelijk van jou, maar ik zie al mijn hele leven op zijn hoofd! Hij mag daar wel blijven zitten van mij" Zei ze, gevolgd door een puberig gegrinnik. 

Simpele daad, maar wel beleefd en in mijn ogen ook behulpzaam! Weet je waar ik wel een hekel aan heb? Mensen die geen danku kunnen zeggen nadat je een behulpzame daad hebt gedaan. Als iemand een deur voor mij openhoudt zeg ik altijd beleefd dankuwel. Toch simpel? Dan-ku-wel! Slechts drie lettergrepen en  het kost je niets. Maar ik zal je mijn frustraties over zo'n mensen besparen, want ik ben goed gezind! 

Oh en met het afsluiten van dit artikel kan ik nog even een simpele, maar goede daad vermelden. Als voorbeeldige dochter ben ik een pleister gaan halen voor mijn papa die een sneetje heeft. Ik hoef geen applaus hoor, alleen een dankuwel.

En jij, ja jij daar, ben jij wel eens behulpzaam? Stel je voor om de tafel af te ruimen? De was op te hangen? de boodschappen te doen? Help je wel eens iemand uit de nood die het druk heeft of er hulpeloos uitziet? Ik mag hopen van wel!


10 opmerkingen:

  1. Yeah go Eline! :p
    Jouw tekstjes zijn echt heel vlot en leuk om te lezen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk kleintje!:) :) :)

    groetjes vanuit Hollandiaaaa*

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh dit doet me denken aan een vak wat ik afgelopen jaar had. Allerlei filosofen die vinden dat altruïsme vanuit een goede wil moet komen en niet uit egoïsme. Maar stiekem voel ik me altijd wel een beetje goed over mezelf als ik goeie daad doe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En je mag je ook goed voelen haha! Door dat goede gevoel gaan we juist meer mensen helpen. Win win situatie! Mochten meer mensen dat nu eens gaan beseffen, zou dit een veel leukere plek zijn om te leven.

      Verwijderen
  4. Als vreemden geen dankuwel zeggen vind ik dat zéér onbeleefd.

    Ik help vaak, maar ik schiet niet zomaar even een euro voor hahaha, tenzij ik je natuurlijk ken en dan mag je die euro zelfs houden. Wauw.

    BeantwoordenVerwijderen