zondag 11 augustus 2013

Persoonlijke uitdaging: gezonder leven



De attitude "waarom zou ik gezond eten, ik kom toch geen grammetje aan" heeft mij de das omgedaan. Reken er maar op dat ik na 20 meter rennen al hijgend op de grond lig. Mijn conditie is al enkele jaren zoek en de zoektocht lijkt hopeloos. Door mijn tengere bouw vond ik het niet nodig om op mijn gezondheid te letten. Ik liet het zelfs zover komen dat ik in het vijfde middelbaar bijna elke middag een pakje frieten naar binnen werkte. Maar het is genoeg geweest! Ik ben al een dagje ouder, éénentwintig en acht dagen om precies te zijn, en het wordt tijd om voor mezelf te zorgen. Daarom ga ik twee banale uitdagingen aan met mezelf.



Uitdaging nummer één: Elke dag een liter water drinken
Voor de meeste mensen is dat de meest doodnormale zaak van de wereld, voor mij is het een kwelling. Ik heb het geluk om elke dag frisdrank te mogen drinken. Fanta, nestea, sprite, gini, ice tea, schwepps, alles behalve cola want dat lust ik niet. En dan nog de échte merken, verwend dat ik ben. Water daarentegen vind ik afschuwelijk smaken, vooral de soorten waar ze extra magnesium insteken. Hoe komen ze er ook op.

Waarom water zo gezond is?


  • Water is op zuurstof na de belangrijkste substantie voor de menselijke gezondheid. Water is een universeel oplosmiddel en transportmedium en vormt daarom de basis van alle biologische processen in het menselijk lichaam. 
  • Water is vooral belangrijk voor het spijsverteringstelsel, omdat het bijdraagt aan de constante bevoorrading en export van producten en substanties. Het transport van voedingsstoffen kan alleen plaatsvinden door middel van een oplosmiddel. Water is het belangrijkste transportmedium van voedingsstoffen. Water zorgt ook voor de warmteregulatie in ons lichaam. 
  • Voor mensen is het van levensbelang dat de lichaamstemperatuur op een standaardniveau blijft. 

Hoogstwaarschijnlijk zullen er nog andere redenen zijn die even belangrijk zijn, maar ik hou het hier bij. Mijn één liter water van vandaag is al vlotjes binnen gewerkt. Wat ik wel ondervind is dat het zo zwaar op mijn maag ligt. Ik moet er bijna van rusten! Zo vermoeiend dat het is.

Uitdaging nummer twee: Fitnessen
In mei heb ik mij ingeschreven in een fitness waar ik een persoonlijk programma kreeg voorgeschoteld na de conditietest. Ze mogen deze gerust omdopen tot de test des doods. Zweten op plekken waarvan je niet eens weet dat je daar kon zweten. De armfiets, de step, de loopband en de fiets, leek easy peasy, niet dus! 




Een hartslag van 198 dames en heren, nog iets hoger en dit tekstje kon ik waarschijnlijk niet eens meer schrijven. Badend in het zweet, na de vier toestellen te hebben overmeesterd, werd ik naar de krachttoestellen geleid. Vol goede moed greep ik de handvaten vast van het eerste toestel, de shoulder press, maar het hielp niet. Mijn zweterige pollekes lieten onmiddellijk los. Ik voelde me een zwakkeling.

Nu enkele maanden verder, lukt het me al beter. Ik train momenteel met gewichten tussen de 15 en 30 kg bij de krachttoestellen, waarop ik heel fier ben. Helaas heb ik de cardio laten afzwakken door het feit dat ik mijn voet had omgeslaan, mijn ligament had gekwetst en het dus tien weken rustig moest aandoen. Vandaag heb ik met mezelf de afspraak gemaakt om weer mijn cardio programma te volgen en door te zetten, want mijn 10 weken zijn om. Morgen mijn eerste poging, laten we hopen dat ik het overleef!

4 opmerkingen:

  1. Doe zo voort Eline!
    Water drinken durf ik niet zo goed. Veel water drinken = veel naar het toilet moeten gaan. Als ik op toer ben (thuisverpleging), wil ik niet met de hemelse schrik zitten om elk uur naar het wc te moeten gaan. Meh!
    Fitnessen staat ook allang op mn to-do lijstje, helaas heb ik altijd wel een excuus klaar. Op dit moment is dat: 'Maar ik ben volop bezig met een verhuis! We need zeh money for crappy furniture'

    Blijven volhouden jij! En probeer eens citroenwater? Lekkerrr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook een ini mini blaas en na één glas water moet ik al naar het toilet, dus het wordt een heuse uitdaging voor mij om dit vol te houden! En een verhuis is een goed excuus hoor, je zal daar al genoeg fysieke activiteit uitoefenen, al die zware dozen tillen! En dat is een goeie tip! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb haha.

      Verwijderen
  2. Wat een leuke blog heb ik ontdekt! Ik doe ook aan gezonder eten (een giller voor mij) maar ben toch aardig op weg met die superzaden en smoothies. Alleen dat sporten he...Ik doe alleen aan Yoga!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah wat een leuk complimentje hihi! Smoothies zijn echt geweldig, ik heb een super lieve mama die me elke ochtend een versie smoothie klaarmaakt. Ik haal daar echt energie uit. En yoga lijkt me zo leuk, maar ik heb daar het geduld niet voor denk ik, ik ben zo lenig als een steen.

      Verwijderen